2011-05-07

Musik i april - del 1: Grease

Jag skulle egentligen skrivit detta just när april övergick till maj, men jag var alltså väldigt upptagen just i månadsskiftet. Väldigt, väldigt. Och nu i efterhand kan jag avslöja att det var av så märkvärdiga och häftiga saker som deklaration och översättarjobb. Så kul var det.

Men april var alltså uppvaknandet ur vinterdvalan. Äntligen hände lite grejor, på musikaliska fronten menar jag, och det var roligt. Eftersom man har en blogg för att man förväntas berätta saker i den, tänker jag härmed berätta om vad jag gjorde då, i april.

Först ut var redan första april, när Kulturskolan här i Uddevalla körde en uppvisninga av "Grease". Inte hela musikalen, utan utdrag, och inte som komplett musikaluppsättning heller utan som konsertversion med dansnummer till. Jag tycker att det är trevligt att det finns en Kulturskola i Uddevalla. När jag var liten hade vi kommunala musikskolan i Skövde. Den blev med tiden utrustad med en trupp drillflickor, men annars fanns det inget där som påminde om dans och drama. Det sköttes på privata skolor, i helt annan regi. Vattentäta skott däremellan, förstås. Det är roligare att ha allt samlat under samma paraply, vilket inte minst visade sig på den här gemensamma Grease-föreställningen.

Det var fullsatt till sista plats och lite till, jag tror inte ens att alla som ville fick komma in. Och det blev succé förstås. Som megastolt förälder i publiken hade man en verkligt rolig timme. Nej, Bra är inte alltid Bäst. Man inser ju att Grease kanske inte passar bäst som påkostad filmproduktion med Travolta och Newton-John. Det är en musikal om High School, och den gör sig väldigt bra i just det här formatet, med grundskole- och gymnasieelever på scen. De var helcharmiga. Det var jätteroligt. Jag hoppas att de gör fler sådana här arrangemang i framtiden.

Inga kommentarer: