2008-11-05

Bland buskar och baracker

Jaha, så blev det äntligen presidentval i USA. Inte en dag för tidigt den här gången! Grattis till Barack Obama för den övertygande vinsten.

Världen dansar och ler. Här är mannen som ska fixa finanskrisen, rädda miljön och skapa fred. Äntligen! Inte en dag för tidigt för det heller!

Men, hallå, snacka om tung agenda. Det är inte alla som har "1.Rädda världen" på sin dagliga att-göra-lista. Å andra sidan vore det kanske något vi borde ha, lite till mans ... Jag önskar Obie (han måste väl ha något smeknamn?) all framgång med detta, tro inte annat! Och är villig att förlåta om han inte skulle lyckas direkt.

Jag tror att det var rätt person som vann den här gången och det är ju en tröst efter Al Gores smärtsamma förlust år 2000. Men ska jag vara ärlig tror jag att McCain också hade varit en förbättring i det här läget. Enda vägen från botten är ju uppåt ...

3 kommentarer:

Hans Persson sa...

McCain hade kanske inte blivit någon total katastrof som president (det enda alternativet är ju som sagt en förbättring), men problemet är att han med stor sannolikhet inte skulle överlevt det. Han är 72 år gammal. Han har krigsskador, och han har cancer. Han söker det antagligen stressigaste jobbet på planeten.

Om han dör som president blir Sarah Palin president. blir det sämre.

Ghosthand sa...

Jag kunde inte hålla med dig mer. Bush känns som den sämste presidenten någonsin, men frågan är om Palin kunnat konkurrera med honom om titeln?

Jag var pessimist när Bush blev vald första gången, och det blev värre än jag trodde. Om Obama kan åstadkomma lika mycket som han gjort, fast åt motsatt håll, är det ju strålande.

Hans Persson sa...

Vill man vara riktigt cynisk kan man naturligtvis undra hur stor chans det är att Obama överlever hela presidenttiden. De har redan gripit en uppsättning attentatsmän som ville döda honom.