2006-06-14

Fnurra på tråden?

Det är tekniska trassel mest överallt. Bredbandsförbindelsen krånglar. Mailservern krånglar. Telefonen krånglar. Och jag får inte upp min egen blogg i fönstret ...

Att jag inte bloggat beror mest på att jag inte författat, och detta beror (fortfarande) på att jag sitter fjättrad vid 'putern alldeles för mycket ändå. När jag lyckas slita mig från jobbet måste jag resa på mig och röra på mig, av rena hälsoskäl. Jag funderar dels på att återgå till att författa med hjälp av kollegieblock och penna (fast då brukar jag få skrivkramp rent fysiskt och det gör ont), dels på att investera lite firmapengar i ett höj- och sänkbart skrivbord så att jag kan byta arbetsställning lite mer. En välkänd fälla för hemmajobbare är ju, som bekant, att man gärna av ekonomiska skäl tummar lite på ergonomi och arbetsmiljö. Vill inte vara osolidarisk mot mina medsystrar här på jorden, men har inte kvinnor av tradition varit rätt dåliga på det här med ergonomi? Min mammas generation - ja, förlåt mig mamma - verkar nästan ha inställningen att städning och liknande ska vara jobbigt och ge värk både här och där, annars är det inte på riktigt liksom. Ja, varför använda svabb med teleskoprör när man kan gå dubbelvikt med en skurborste!
Och jobbar man hemifrån ska man sitta på en kass skrivbordsstol och ha ett snålt tilltaget skrivbord, om man nu inte tar köksbordet istället ...

Gud vet vad den där fantastiska skrivbordsstolen kostade, den jag hade på min Ericsson-tid. Jag vill i alla fall ha en sådan igen. Med gung och fjädring och femtioelva reglage. Och så ett sådant där skrivbord med motor, ja. Bzz, bzz. Med tanke på att jag sitter här tio timmar om dygnet eller mer, borde jag kanske ha bra grejor.

Nej, det där med kollegieblocket är nog värt att tänka på. Då kan jag rentav sitta nere på bryggan en stund och klottra.

2 kommentarer:

vitter sa...

Papper och penna funkar ju alltid, men jag får också kramp ganska fort. Dessutom går det för långsamt, så mina tankar rusar iväg och försvinner i fjärran. :)
Man borde ju satsa mer på sin arbetsmiljö här hemma. Pluggar ju pådistans, så jag gör allt hemma också. Ny stol skulle absolut sitta som en smäck...

Andrea sa...

Det påminner mig om diskbänken i mina föräldrars sommarstuga som verkar vara byggd för en dvärg. Till saken hör att både kvinnan och mannen i paret som ägde stugan förut (och gjorde så i typ trettio år) var mycket långa. Underbart.

Annars rekommenderar jag en barmouse/rollermouse, som t ex den här: http://www.ergona.se/barmouse.asp
Jag har en på jobbet. Jag önskar att jag hade råd att köpa en hemma också, för jag saknar den verkligen när jag sitter hemma!

(Jag har förresten inte heller kunnat få upp din blogg på ett tag)