2006-05-22

Schlagerprat, förstås

Eurovision Song Contest. Jag får ibland så vilda behov av att engagera mig vilt i något glamoröst och stort. (Måste få komma bort från vardagstristessen.) Till sommaren blir det fotbolls-VM, då får man väl festa till det lite igen. (Mitt fotbollsintresse blossar upp rejält under sådana tillställningar, för att sedan slockna totalt.) Nu har det varit ESC som fått förgylla tillvaron under ett antal dagar. Det verkade trevligt där i Aten. Lite flashigt sådär.

Och det är absolut obligatoriskt att tillställningen som sådan ska vara full med kalkonframträdanden, falsksjungande tjejer som desperat viftar med alla attribut, urusla skämt, konstiga etnopopballader, vidrigt fula kläder, divor, plattlåtar och arga diskussioner efteråt om Rätt Låt Vann. (Nähä! Joho!)

"Rätt" vinnarlåt får med fördel vara glad, medryckande, ha en refräng som sätter sig som klister i örat och väldigt gärna vara dansvänlig också. Var Finlands bidrag vulgärt? Eh, att köra strippshow för att vinna röster och att ge avkall på sin konstnärliga integritet, det tycker jag att vulgärt. Annars tycker jag inte att det spelar någon roll om man uppträder i guldlamé eller i halloweenutstyrsel, bara man gör det helhjärtat, för att man själv gillar det.

Lordi lyckades därmed i år leverera årets mesta schlager på ett suveränt stilsäkert vis. Jag skojar absolut inte. Jag är full av beundran. Den här segern var den roligaste sedan ABBA.

Carola har för övrigt en fantastisk röst och var förvisso också rätt stilsäker meeen ... vad har det tagit åt svenska folket som röstar fram sådana tråkiga låtar, år efter år? Jag är klart imponerad av prestationen att föra upp det här bidraget till femte plats. Och jag misstänker att ytterst få av poängen egentligen hade med själva låten att göra.

Ska väl tillägga att Anna Vissis kläder verkligen var tjusiga, samt att bildproducenten uppenbarligen höll mer på henne än på finländarna. Lordi hade ett fyrverkeri på scen, men det var visst inte meningen att TV-tittarna skulle få se det ...

5 kommentarer:

vitter sa...

Det roligaste av allt var ju Carola som efteråt praktiskt taget gick omkring med "Dålig förlorare" i blå, glittrig fejktatuering i hela pannan. :) Underbart.

Ghosthand sa...

A-ah, inte ska vi väl vara så elaka mot stackars Carola. Hon blev lite besviken och det är väl inte riktigt samma sak som att vara en dålig förlorare ... det är mest bara mänskligt, tycker jag! Betänk att hon nog räknat med att fajtas med Lordi om förstaplaceringen, och så var det istället nära att hon fick stryk av LITAUEN ...
Och tja, femte plats är som sagt inget att skämmas över. Hon sjunger bättre än Mr Lordi, det är väl ändå rätt odiskutabelt.

Robert Andersson sa...

Håller med. Nog för att Carola är skicklig som sångerska, men låten var inte särskilt bra. Hon ska nog vara glad över sin femteplacering med tanke på det. Lordi hade inte bara en bra låt, utan de var roliga och stack ut från mängden också.

Andrea sa...

Det roliga är just det - Lordi hade faktiskt en riktig schlagerlåt, visserligen i lätt hårdrocksmaskering, men faktiskt just den där sortens dänga som sitter som ett smäck.

För övrigt känner ja gigen det där med tillfälligt uppblossande och lika hastigt avtagande fotbollsintresse. Man blir nog lite hjärntvättad tror jag.

vitter sa...

Carola har jag inget emot att vara elak mot. Tycker hon är otäck och läskig. Skulle bra mycket hellre stöta på Lordi i en mörk gränd än henne... När hon ler ser hon alltid ut att vara på vippen att bita någon i strupen. *rys* Men visst har hon bra röst, det får man väl medge. Sången var pampig men inte så himla bra.

Måller med Andrea om att Lordi verkligen kom med en riktig schlager - det var typ det första jag sa när jag hörde den. :)