2008-05-25

Årets ESC-kommentar

ESC-finalen 2008 är över och detta år har jag engagerat mig minimalt. Förra året blev det desto mer, man kan undra vad det berodde på ...

I vanlig ordning blev det ett praktfiasko ... för vissa svenska medier. Det är pinsamt så att man vrider sig som en mask. Den svenska placeringen? Herregud, vem bryr sig? Dvs kvällstidningarna bryr sig. Kvällstidningarna - och en del andra tidningar också, föralldel - dundrar på som om detta var otroligt viktigt.

Ena tidningen skriver så här om Charlotte Perrellis egen kommentar till finalen:
"Hon visste efter andra landet.
Då lutade sig Charlotte Perrelli tillbaka och accepterade nederlaget

...
Någonstans kan jag känna att det känns ganska skönt just nu. Jag har gjort allt som stod i min makt. Jag är faktiskt väldigt cool och inte det minsta ledsen. Jag kommer att sova gott i natt, säger Charlotte Perrelli. "

Okej. Och vad står det i andra tidningen? Jo:
"PERRELLIS HYSTERISKA SAMMANBROTT INATT
När Charlotte Perrelli insåg vidden av fiaskot bröt hon samman - mitt under sändningen började hon svettas floder och reagerade hysteriskt: - Jag kunde inte sluta skratta under omröstningen, jag bara skrattade, berättar sångerskan. Efter finalen låste hon in sig på hotellrummet och bojkottade den stora segerefterfesten.
..."


Ja, vad säger man? Och sedan kommer någon slags paniksjälvanalys av "det svenska fiaskot" och "hur ska vi göra för att vinna nästa år då, nu är det kris " ...
Jag vet vilka det är som ska bedriva lite kritisk självanalys. Vilka som borde se sig i spegeln och fråga sig vad i helsicke de egentligen håller på med, och om det de gör egentligen är rätt. Jag börjar faktiskt bli riktigt, riktigt trött på den här skitjournalistiken som inte bara saknar rätt proportioner utan också är direkt osann ibland. Det är inte bara obehagligt, det börjar kännas direkt farligt när världen ska förvrängas på det här viset. Jag tycker att det känns cyniskt och beräknande och jo, jag skäms när jag ser det. Skäms för att jag själv ens har tittat åt det hållet, skäms när jag ser hur många det är som slukar vartenda ord likt dumma åsnor.

Själva resultatet? Ja, som sagt, vem bryr sig? Jag hoppas alltid att bästa låten ska vinna men egentligen är det inte så hemskt noga med det heller. Norge kan ha fått till en alldeles äkta hit. Jag var helt likgiltig för "Hero" i år. Men pressens skriverier gör mig upprörd. Det värsta är ju att de skriver varje dag, året runt, om allt möjligt. Med lögner är det nu så att om man en gång har blivit påkommen med en, har man svårt att vara trovärdig även i andra sammanhang sedan.

Jag ville inte se ESC i år. Nu gjorde jag det ändå, för familjens skull. Själva showen var faktiskt rätt rolig ändå - vilken scen! Wow! - men ståhejet omkring detta, skriverierna - nej, nej.
Det enda "Sverige" behöver ändra på inför nästa års låtspektakel är attityden hos medierna, och möjligen också hos dem som läser ... Förlåt mig, alla ni som möjligen läste det här för att få ytterligare en kvasianalys av "vad som hände". Det kändes viktigare att säga det här.

Förresten tyckte jag att Frankrike var bäst igår.

1 kommentar:

Anonym sa...

...please where can I buy a unicorn?