2006-04-15

Vinterkräksjuka

Det sitter någon elak typ någonstans och uppfinner Onödigheter för att reta folk, det är jag övertygad om. En av Onödigheterna är fästingar. (De flesta djur tycks fylla någon roll i skapelsen, men fästingar? Jag tror inte ens att det är någon som äter dem.) En annan är vinterkräksjuka. Bara namnet är vämjeligt.
Rätt gissat, det har varit en tung vecka då jag mestadels varit ljusgrön i ansiktet och bara stönat när jag läst om allt påskgodis och allt stundande påskfirande, blä blä. För säkerhets skull ha en totalrenovering av vardagsrummet pågått hela tiden. Den är fortfarande inte klar, mycket för att undertecknad inte har kunnat hjälpa till det minsta. Möbler i en hög, papper och färgpytsar, sågspån överallt, osande målarfärgslukt i hela huset - pfui Teufel om man samtidigt mår illa och ligger i feberfrossa.
Det blir till att fira påsk nästa helg istället ...

Men som vanligt har jag tänkt mycket på att jag måste lägga in ett avsnitt om magsjuka i någon bok - även om jag vet att det faktiskt är riktigt plågsamt att läsa om sånt. Tänkt. Att sitta vid datorn har dessvärre inte gått så bra, inte mer än fem minuter åt gången i alla fall.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Det kunde varit värre. Du kan ju till exempel glädja dig åt att det inte var toaletten som var under renovering den senaste veckan. Man ska vara glad för det lilla.

Robert Andersson sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Robert Andersson sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Robert Andersson sa...

Stackare. Men det känns nog bättre om du får skriva om eländet. Inspiration kanske? En författare ska väl inte bara skriva om sådant som är trevligt. Sjukdomar är en viktig del av tillvaron. Själv tyckte jag det kändes befriande att låta min hjälte drabbas av en farlig sjukdom som nästan tog livet av honom. Dessförinnan hade jag alltså själv fått en ganska allvarlig bakterieinfektion. Den var inte farlig (det finns ju antibiotika), men synnerligen obehaglig. Så det var skönt att skriva av sig.

Anonym sa...

He. jag skall framföra klagomålet till far min ^^
Han var den som förde in ordet "Vinterkräksjuka" i svenska språket. Lite kuriosa är att det är en översättning av danskarnas namn för sjukdomen man får av viruset. Och när det kom till sverige så fanns det inget namn för det. Pappa som arbetar på nyheterna hörde att viruset hade brutit ut på rigshospitalet i Köpenhamn och ringde för att fråga, och fick då svaret att "Vinterkrägesjuken er harmlös"
Skyll alltså på danskarna. ^^