2006-05-08

Host, host, host

Så kom den till slut, den ljuvligaste tiden på året. Gullvivorna slår redan ut, värmen är sommarvärme och allt är så ljuvt och vänt att jag skulle kunna vandra runt med vovven i timmar bland nyutslagna bokar och vitsippor, bara för att lyssna på vattenporl och fågelsång ... åååh, jag älskar det.

Och så blev jag sjuk. Igår pigg och frisk, idag febrig, hostig och med svidande hals. Det värsta är att det sitter otäckheter som känns som fönsterkitt långt nere i lungorna och jag klarar inte riktigt att hosta upp det. Precis så här var det förra vintern, som slutade med lunginflammation, ambulanstur och en nästan död nästan-författare. Alldeles nyss tappade jag andan på det där otäcka viset igen.

Jag har inte skrivit en rad på Ulvens öden och äventyr, för jag har haft fullt upp med annat - jobb, barnpassning, renovering etc. Å andra sidan har det emellanåt surrat rätt bra i huvudet. Det är ett bra tecken. Mitt halvundermedvetna jobbar bestämt vidare på det här.
Men främst får jag nu jobba med jobb-jobbet, det där som ger pengar. Jag har just insett att mitt hemgjorda system för fakturering - inte det där som redovisas för skattemyndigheterna alltså, utan det som gör att jag har koll på vad som ska skickas när - inte längre fungerar. Det blir allt fler projekt och då blir bristerna uppenbara. Alltså måste jag stoppa in alltihop i en databas och jag kan väl lika gärna erkänna det med en gång: jag är inte helt haj på Microsoft Access. Att göra en tabell är busenkelt. Att fixa till urvalskriterier och snygga formulär är lite värre. Och ingen kan väl påstå att det är roligt heller ... Förra gången jag försökte leka med Access var det just bara lek, ett skojprojekt vars tema inte behöver nämnas här. Nu är det plötsligt på riktigt, för att jag har ett uppenbart behov av det.
Tänka sig!

1 kommentar:

Andrea sa...

Jaså, en till som lyckats tajma in sjukdom med den första riktiga sommarhelgen på året... Själv har jag en kombination av förkylning och pollenallergi, det är jättespännande :(