2006-10-13

TV-tittande - en skyldighet?

I en artikel i Expressen säger sig infrastrukturministern Åsa Torstensson inte heller ha betalat någon TV-licens, emedan hon ingen TV har.

Detta anses så konstigt och bekymmersamt att en professor genast måste lägga pannan i djupa veck och fundera på om hon då är lämplig för sitt uppdrag. Är man riktigt normal om man inte har dumburk hemma, liksom?

Jag visste inte att det hade gått så långt! Vad är det nu för viktiga saker man missar på TV om man istället förlitar sig på radio, tidningar och Internet? Själv har jag förresten inte haft papperstidning på en massa år. Det blev så mycket stök och pappershantering. Jag läser tidningarna på nätet istället. Jag kan till och med se en del TV-program på nätet. Och jag ser annars väldigt lite på TV, för jag hinner inte. När jag väl lämnar datorn har jag ingen större lust att bänka mig framför ytterligare en bildskärm!

Men om nu TV-tittande är obligatoriskt för alla som inte vill bli betraktade med allmänt misstro, har jag ett jättebra förslag: skrota licensen, lägg ner Radiotjänst och beskatta istället hela svenska folket rakt av. Säger du att du ingen TV har, så ljuger du ju ändå eller också är du allmänt socialt inkompetent - alltså är det enklare om alla betalar oavsett om vi tittar eller ej.

Själv har jag en sambo som betalar licensen. Därför får jag ideligen påminnelser (läs: hot) från Radiotjänst att anmäla mitt förmodade TV-innehav. Försynta påpekanden att min bostadsadress redan betalar licensen hjälper liksom inte. Hur duktiga är ni på Radiotjänst egentligen? Dessutom bor vi löjligt nog i radioskugga och kan inte ta emot marksänd TV. Vi måste helt förlita oss på satelliten - och det betalar vi rätt präktiga pengar för.
Men vi betalar alltså.

Detta var inte skrivet i avsikt att försvara vissa kända personers licensskolk. Som politiker har man inte råd att vara nonchalant med kontokort, parkeringsböter, representationskonton eller licenser. Det funkar liksom inte. Men det är ju också f-n vad vissa småfrågor ska ältas som om de vore världshändelser ... Gå på mitt förslag så är hela problemet löst för framtiden. Vips! Billigt är det också.

För Radiotjänst existerar väl inte för sin egen skull? Väl?

Andra bloggar om:

Inga kommentarer: