2010-05-28

Internetutbrändheten nalkas

Läget med mig är inte så bra. Eller snarare, problemet är ganska isolerat och kan lätt åtgärdas, men det känns så sorgligt.

Internet har börjat förstöra mitt liv. Det stressar ihjäl mig. Det kallas informationsinfarkt med ett finare ord. Jag kallar det Internetstress.

Märk väl, jag säger inte att det är datorns fel. Datorn är ett verktyg för mig, ett multiverktyg som jag kan använda till väldigt mycket. "Vad gjorde du förr innan datorn fanns?" sa en släkting lite ironiskt till mig häromdagen. Jag svarade: "Jag läste böcker. Jag lyssnade på musik. Jag skrev. Jag ritade. Jag läste tidningen. Jag tog reda på saker, jag pratade med kompisar - allt som jag fortfarande gör på datorn, fast då hade jag fler maskiner."

Då blev det lite tyst. För mig är det inget alternativ att gå ut och umgås med folk IRL istället, för de flesta av mina vänner bor ju långt, långt ifrån mig. Och jag har en massa hobbies som jag gillar att utöva ensam. Datorn hjälper mig med allt detta.

Men så har vi Internet då. Det lömska surfandet. Jag har märkt att det blivit för mycket ibland. Jag börjar överreagera på sånt jag läser, i synnerhet alla stinkande, superelaka, patologiskt korkade kommentarer som folk numera skriver under varje artikel och nyhetsnotis. Det är hemskt. (Igår var det semifinal i ESC. Läs inte vad folk säger om det. Gör det inte, ni kommer att ångra det.) Jag känner plötsligt att jag saknar försvar mot det, jag blir - som det heter med ett högtravande, gräsligt litteraturklyschigt ord - "hudlös". Antingen måste jag lära mig att fnysa åt allt som sägs, eller också lära mig att stänga av så att jag slipper höra det.

Och det är själva mängden av information som stressar mig. Man måste ju hänga med. Men när medhängandet börjar leda till att man kollar mailen en gång i kvarten för att vara säker på att man inte missat något, etc, då börjar man känna sig koko. Plötsligt kan jag inte fokusera längre. Jag får svårt att somna. Svårt att sova. Svårt att vakna. Och får naturligtvis inte gjort det jag skulle. Ska man författa måste man främst lyssna till sin inre röst, inte till omvärldens surr.

Botemedlet är väldigt enkelt och jag använder det också. Jag stänger av. Har ju till och med ett program som blockerar webbläsaren under vald tidsrymd och gud vad skönt det är varje gång jag tryckt på den knappen. Det är som att komma ut ur ett kvavt rum. Efter en liten tid i isoleringen är jag glad och samlad igen och så kopplar jag upp mig och ... Ja, problemet är att tiden mellan återställdhet och utmattning blir kortare vid varje varv. Jag tror att det är sånt som leder till utbrändhet. Vilket i sig är jättelöjligt eftersom jag i mitt normala liv inte alls är stressad eller ledsen. Det är bara mitt cyberjag som börjar må taskigt, men det är ju också en del av mig.

När det gäller denna blogg har jag hållit mitt löfte till mig själv: jag uppdaterar den när jag känner för det. Bara då. Därför råder för tillfället tystnad här, till största delen. Jag kommer väl igen så småningom, men nu är det alltså sladden ur som gäller. Och sedan sitter jag där vid mitt tangentbord och fixar med min roman och känner mig glad igen. Hoppas jag. Fram till dess har jag informationsallergi, vill inte veta något om något längre. Pallar inte ens att kolla väderprognosen just nu.

Ja, det får väl regna bäst det vill då.

7 kommentarer:

Hanna sa...

Huva. Det är inte så skoj när det händer, och det drabbar nog de flesta av oss.
Jag tycker själv att jag är särdeles duktig på att säga näpp, nu hinner jag inte, nu får allt det jag inte hinner se vara. Och bara strunta i det. Fokusera på det som behövs fokuseras på. Men det tar ju emot så väldigt, man SKA liksom hinna med allt det där. (Eller nej, det ska man nog egentligen inte.)
Jag hoppas att du får ordning på det, och att det tar så lång tid som det behövs. :)

Börjesson sa...

Jag känner tyvärr igen mig i det där. Jag kan "vakna" framför skärmen och plötsligt inse att jag har suttit och nätsurfat i flera timmar, utan att ha fått något egentligt utbyte av det. Det är knappast nyttigt vare sig fysiskt eller psykiskt. Det blir som vilket beroende som helst (inbillar jag mig, jag har dessbättre ingen övrig praktisk erfarenhet av ämnet); det triggas något slags belöningssystem i kroppen som gör det väldigt svårt att sluta.

Ett sätt som jag har hittat för att ändå få något gjort, det är att ta med mig min bärbara dator och sätta mig på något kafé eller så istället för hemma. Lämpligen väljer man då ett fik som INTE har gratis trådlöst internet. Det funkar förvånansvärt bra, åtminstone för mig. Jag får faktiskt mer gjort än hemma även bortsett från det där med internet. Den levande miljön stimulerar kreativiteten, eller nåt...

Urban sa...

Har du några tips på sådana där program som stänger av internetanslutningen viss tid eller så?
En vän är rätt flitig användare av ett men det heter macfreedom (eller liknande) så jag antar att det bara är för Mac...
Jag hoppas och antar att det är ett gratisprogram. Kommer nog att behöva det rätt snart om det ska bli något gjort när jag fått mitt nya monster till dator.

Sedan är det ju givetvis vetenskapsfilosofiskt lustigt med ett program vars enda funktion är att det berövar maskinen en stor funktion men det är en annan sak.

U.J.

Ghosthand sa...

Yep, jag använder Temptation Blocker som är ett litet gratisprogram, mycket lättanvänt och fungerar bra. Det finns givetvis i någon slags betalversion också, men sök på Google så hittar du nog rätt till slut. Det stänger av de program man vill, under en tidsrymd man själv väljer.

Kristopher sa...

Problemet med Temptation Blocker är att man bara behöver starta om datorn för att få igång programmen man blockade.

Ghosthand sa...

Eller också kan du häva blockeringen genom att slå in en kod på 32 tecken. Det kan ju hända saker som gör att man MÅSTE köra igång dessa program igen, förstås. Men vitsen är ju inte att man ska låsa in sig själv och kasta bort nyckeln, utan att man ska försvåra spontantsurfandet lite. Om jag har webbläsaren ett ynka knapptryck bort, är det alldeles för lätt för mig att "bara kolla" en del saker. Som att sitta med en öppnad chipspåse bredvid sig och samtidigt bestämma sig för att "bara ta ett".

Kristopher sa...

Iofs :D