2006-12-28

Nyårslöften?

Tja, det börjar dra ihop sig till bokslut. Nyåret närmar sig, och jag märker att jag börjar bli lite irriterad. Irriterad på allt som inte är färdigt, alltså.
Så varför inte hugga i med ett antal totalt orealistiska nyårslöften nu då?
Nästa år ska allting bli färdigt. Jag har bott i ett halvfärdigt hus i sju år, nu skaaa de där listerna upp och de där fönsterfodren målas (etc etc etc). Nu ska de halvfärdiga broderierna avslutas. Gud vet hur länge de har legat där och väntat på ingenting. Fotografierna ska upp på väggen. Och romanen ska avslutas innan jag blir galen på den.

Alltså, jag vill inte påstå att jag gjort absolut ingenting under året som gått. Jag har snarare varit väldigt upptagen. Men ingenting är så tröttande som halvfärdiga projekt, så nu vill jag ha en massa dåligt samvete ur händerna. Jag känner mig alltid lite lättare till sinnes när projekt är avslutade, rum städade och så vidare.

Så nu får jag ta anteckningsblock och penna och ränna runt i mitt liv för att spana efter projekt som ska avslutas utan mera vel och tvekanden. Jag har trummat iväg femton fakturor idag, heja mig. Tyvärr var de flesta sådana där små tröttsamma saker på 300 kronor, det känns mest irriterande att sitta och pilla med dem.

Så här kommer mitt nyårslöfte, det jag med största sannolikhet inte kommer att kunna hålla: år 2007 ska en massa saker äntligen bli färdiga.

Basta!

1 kommentar:

Andrea sa...

Amen to that! =)