2006-03-21

Idag arbetar jag!

Med romanen! Minsann ...
Och jag har lovat att denna blogg ska vara självutlämnande, dvs vad skrivandet anbelangar. Den ska visa hur det verkligen går till när jag skriver en bok. Därför redovisar jag nu modigt hur läget är just precis nu, utan att dölja något. Ja, jag är kanske mer dum än modig, vad vet jag.
(Observera dock att filnumren inte är identiska med kapitelnumren i slutversionen. Det är bara så här jag delar upp boken medan jag jobbar med den.)
Prolog - ska jag göra om. Jag vet vad som ska hända, men jag gillar inte riktigt tonen. Och blir gråhårig bara jag sneglar åt det hållet. Om jag inte skulle visa upp den snart skulle jag låta den vara tills allt annat är klart!
Fil 1 - sitter rätt bra. Jag behöver inte ändra något i handlingen här.
Fil 2 - här blandas några rätt lyckade rader med ett par ... öh, mindre lyckade. Handlingen är bra, en viss dialog måste göras om från början till slut.
Fil 3 - är faktiskt rätt nöjd nu ...
Fil 4 - svajar åt alla möjliga håll. En av de svårare passagerna i boken, med berättelsens klart obehagligaste scen. Men det är som vanligt eftersnacket som ställer till det här. Slutscenen gör mig kräkfärdig, den stryker jag snart.
Fil 5 - jag gillar det här stycket. Det krävs dock en del jobb för att få fason på "ramarna" i den här lilla berättelsen.
Fil 6 - Hoppsan, här behövdes visst lite uppdatering vad gäller handlingen. Och tempot, vart tog det vägen? Men som första utkast är det väl tämligen OK.
Fil 7 - Värre än jag trodde. En nyckelscen i boken, den sitter. Sedan blir det ju pannkaka, eller är den inte rätt snygg, den scen som följer? Men det blir tveksamheter i handlingen här. Jag har lite redigering att göra.
Fil 8 - Det var ju här jag skulle smyga in en liten scen med ett väldigt starkt symbolvärde, det står visst fortfarande på att-göra-listan. Men jag gillar upplägget i detta ändå. Det är alltid svårt med kapitel där det vimlar av folk, men det kändes bra när jag skrev det. Bra slut.
Fil 9 - Det här avsnittet skrev jag i ett svep och det satt vidunderligt bra. Tyckte jag då, alltså. Nu ser jag att jag har lite infodump mitt i alltihop som jag har knogat med flera gånger och fortfarande inte fått till hundraprocentigt. Jag hatar infodumpar. Mardrömskänslan känns underbar, men slutet är en jäkla sörja och jag vet inte hur jag ska hantera det. Ska jag stryka det eller ska jag låta det vara kvar? Sånt här kan man bli sömnlös över.
Fil 10 - Jag tycker själv mycket om det här, men det spårar ur någonstans och jag måste göra om några sidor från grunden. Och slutet är delvis oskrivet. Dessutom är det en massa klyschor med också, håhåjaja. Jag tror att det helt enkelt måste "vässas", och så var det en idé som ska strykas eftersom den bara strular till det.
Fil 11 - Kunde inte bestämma mig för vilken POV (point of view) jag skulle använda här, har testat flera varianter. Jag kan inte heller bestämma mig för om allt här ska stå kvar eller om det ska strykas och bara berättas indirekt någonstans. Efter mycket om och men fick jag till ett slut som kändes bra (för ovanlighetens skull) men innan dess är det på tok för många frågetecken kvar. Jag känner mig som en filmregissör och gillar inte känslan. Det är för lite driv här. Skriv om, skriv om ...
Fil 12 - Jag erkänner, här är mitt stora sorgebarn. Jag fick en strålande idé och skrev en scen som bara blev halvlyckad på den, och nu inser jag att den måste bort helt och hållet. Jag har några små, men ytterst spektakulära vändningar här och förhoppningsvis kommer läsaren att känna lite nerv här. Men mitt i alltihop hamnade jag i ett STORT frågetecken och jag har varit nära att kasta hela filen flera gånger. Skrivkramp. Sitter fast! Och just därför cirklar jag runt det hela och jobbar med annat istället. Vem vet, det kanske ordnar sig av sig självt så småningom. Det har faktiskt hänt förr.
Fil 13 - Omoget, Ghosthand. Förfärligt dåligt slut. Tråkigt allting. Dock tror jag inte att det är själva handlingen som det är fel på, utan mitt sätt att berätta den. Några repliker är riktigt lyckade.
Fil 14 - Jag gnällde förut över "soppigheten" i kapitlet som ingår här och jag har faktiskt jobbat med det nu. Nästan klar. Det känns som om jag glömde det språkliga på vägen, men det tar vi sedan. Det är bara ett litet stycke som jag flyttar fram och tillbaka mellan denna fil och föregående. Jag sitter och totar med Writer's Café och placerar runt mina gula lappar här och jag inbillar mig fortfarande att jag snart hittar den optimala lösningen. Det känns som om det är nära.
Fil 15 - Hoppsan, hehe, vart tog den vägen? Här stod det inte mycket, bara lite miljöanteckningar som jag ville spara. Annars har jag ju gjort om handlingen helt här, och det nya har inte kommit in ännu. Dock tror jag att det kan bli bra.
Fil 16 - Åja, inte är den så illa. Det är bara en sak som jag inte vet om den ska vara med eller ej. Berättelsen klarar sig lika bra utan den. Jag får konsultera en provläsare.
Fil 17 - Mwah, inte illa det här heller. Frånsett att jag inte vet om jag fattat rätt beslut vad gäller vissa bakgrundsfakta. Det händer s a s mycket utanför bild här. Min planering är full av lappar i den där gröna färgen som visar att det inte är i direkt handling. Men jag måste ju bestämma mig någon gång, och det här kan jag säkert grubbla på tills jag blir vansinnigare. Låt stå tills vidare!
Fil 18 - Inte för att man ska skryta, men oj vad mycket bättre det blev sedan jag jobbat med det, vilket jag gjorde häromdagen. Det vill allt till, förresten, eftersom det är en s k nyckelscen igen. Nu tror jag att det sitter, i stort sett. Det får vila till slutredigeringen nu.
Fil 19 - Beskrev jag i en tidigare blogg. Det här var stället där alla fakta skulle läggas på bordet, och det blev inge' bra. Vild förvirring råder. Häftig action blandas med viktiga avslöjanden. Det funkar ännu sämre för mig än det brukar göra för Rowling. Och det tål ju dessvärre inte att man slarvar heller. Frågan är om det är detta stycke eller fil 12 som har högst prioritet just nu? Troligen detta. Men först jobbar jag med fil 13-15, det vore skönt att få stuns på just den passagen först.
Fil 20 - Här fattas stora stycken men å andra sidan gillar jag tonen. Det var roligt att skriva det här, om man så säger. Jag ser fram mot finputsningen, som förresten blir mer än bara fin- ...
Fil 21 - Häftiga miljöer, nu rör de på sig lite. Det måste fyllas ut och uppdateras, men ramen är bra. När ett kapitel har nått så här långt, känner jag viss tillförsikt: det kommer att fungera.
Fil 22 - ... och här small det. Jag har gjort ett utkast som kändes klumpigt på många ställen och nu är det bara att inse att jag har tappat kontrollen över det här skedet i berättelsen och får gå ner och planera på detaljnivå. Återigen en av dessa välbefolkade scener som är så förtvivlat svåra att få till. Det är här man kan gå rätt in i väggen och ge upp hela projektet, känner jag. Innan jag fått någon snits på detta avsnitt kommer jag inte att känna att jag är ens i närheten av målet. Vilket påminner mig om att jag hade en liknande scen i "Svart eld" som tog ETT ÅR att få till - bara den. Och den höll också på att få mig att ge upp allting.
Fil 23 - Oskriven, sånär som på ett ytterst taskigt utkast där jag lagt ner absolut 0 ansträngning på skrivtekniken. Men de sista raderna knåpade jag ju desto mer med, förstås. Gud vilken bra mening den här boken slutar med. Om jag slutar här, alltså ...

... vilket får mig att grubbla på om den där epilogen ska vara med eller ej. Det är en äkta epilog, den hör inte riktigt till handlingen i denna bok utan leder oss snarare in på nästa ... jag får nog fråga någon annan om råd här. Framför allt existerar den bara i mitt huvud än så länge, och den är väldigt kort.

Jag som nyligen inbillade mig att jag var "nästan klar", sånär som på några små stycken som fattades. Öhöhöööö-hrm. Fast det är klart, när det lossnar kan det ju ibland gå mycket fortare än man trodde först. Nu har jag i alla fall gått igenom hela materialet från början till slut, efter att ha ägnat en hel del tid åt enbart planerande. Det som ligger i Writer's Café är ett hyfsat grovutkast, men slutet får jag gå ner på detaljnivå med. Men samtidigt vill jag nu lämna planerandet och istället skriva lite, innan jag helt glömmer hur man gör! Okej, jag fortsätter nu med Fil 13&14, och sedan tror jag att jag går på 19. Wish me luck!

Andra bloggar om: ,

3 kommentarer:

Hans Persson sa...

Det är intressant att se hur du jobbar och kommenterar det dy sysslar med. Samtidigt är det rätt frustrerande att läsa en text som denna som kommenterar massor med detaljer i en text som jag inte kan se.

Jag antar att det är ungefär samma känsla som många historiker har. De ser efterlämnade textuella fragment och diverse artefakter men vet ofta inte varför texterna kommit till eller vad föremålen är. Man kan naturligtvis knåpa ihop gissningar utifrån de data man har och försöka se till att ens gissningar inte motsäger varandra, men risken att man skulle få ihop något som stämmer helt överens med hur det verkligen var är nog rätt liten.

Men du kan vara lugn, jag lovar att inte försöka återskapa din roman utifrån de där noteringarna. ;-)

Ghosthand sa...

Eftersom jag fortfarande tror att det ska bli en tryckt och säljbar bok av det hela, kan jag förstås inte redovisa alla detaljer öppet här. Det jag vill visa är lite av mina egna känslor inför projektet - inte exakt vad som ska ändras och skrivas överallt. Observera att honnörsordet bland kommentarerna är "stryk". Men det hade känts bättre om det enbart stått stryk, och inte funnits några pinsamma "text fattas" här och var ... för det är som bekant mycket lättare att ta bort än att lägga till.

Hans Persson sa...

Jag förstår att du inte kan diskutera detaljer hur som helst. Men som läsare famlar man lite i mörkret ibland. Förhoppningsvis får jag läsa själva romanen också, tids nog.