2009-01-22

Programvara för författare, ny kommentar

Jag skrev en gång för länge sedan ett inlägg om programvara för författare. Det har med tiden visat sig vara ett av mina mest lästa inlägg någonsin - äntligen något av värde, kanske? - så nu ska jag passa på att uppdatera mig lite. Jag har ju hunnit smälta intrycken något med tiden ...
Vägledande program som Dramatica Pro är fortfarande enbart leksaker för mig. Dock ska man inte förakta behovet av lek när man skriver, så om man bara inte tar det alltför högtidligt kan man nog ha lite roligt av det. Dock är priset fortfarande löjligt högt. Med nuvarande valutakurs vill jag påstå att det är för dyrt. En del användare upplever nog dessutom strukturen som mer hämmande än utvecklande, men det är något som var och en får ta ställning till.

Writer's Café är fortfarande en av mina nästan dagliga följeslagare. Jag använder programmet som ett ramverk eftersom man kan starta andra program inifrån det. Funktioner som Anteckningsbok och Dagbok kan låta som synnerligen överflödigt fluff, men - inte för mig. Det är snarare stommen i mitt skrivande. Dessutom är priset OK (45$), supporten förstklassig OCH - detta är viktigt - det är anpassat till moderna tiders förhållanden. Jag jobbar på flera olika datorer. Datorer byts dessutom ut ibland. Det är viktigt att man kan installera programvaran på flera olika ställen, kanske till och med på olika slags operativsystem, utan att det blir problem med licenser och annat. Så även om det inte är meningen att man ska använda programmet samtidigt på flera datorer, är det inga problem att distribuera det. Man kan även ha det på ett USB-minne nuförtiden. Det är ett mycket trevligt program med mysig design. Nackdelar? Ja, jag saknar en inbyggd ordbehandlare som gör det enkelt att överblicka skriven löptext. Dessutom skulle jag föredra att organisera mina "storylines" vertikalt istället för horisontellt, men det kan man nog tipsa programdesignern om. Han brukar vara lyhörd för önskemål.

Förra året, när dollarkursen gjorde inköp mycket gynnsamma, köpte jag Writer's Blocks i ett svagt ögonblick. Ett helt onödigt inköp kunde man tycka, men jag jobbar ju som egenföretagare och kan därför spendera firmapengar på sådana små hjälpmedel. Ärligt talat trodde jag inte att det skulle ge mig mycket mer än det jag redan hade. Men ... jag började så småningom att använda det, och en dag insåg jag att det faktiskt gjorde en kolossal nytta. Jag är en nyckfull skribent, inte minst när jag bloggar, och jag gillar idén att kunna klottra ner mina infall precis som de faller sig så att jag senare kan strukturera dem i lugn och ro. Man skriver vad man vill på elektroniska lappar och skyfflar runt dem efter behag på skärmen, och kan dessutom visa dem som löptext i en ordbehandlare. När man så önskar kan man jobba enbart i ordbehandlaren. Det är enklare och ger en bättre överblick än Writer's Café, men det är också lite tråkigare ... och kostar tre gånger mer. Med dagens valutakurser är sådant tyvärr ganska kännbart.
En annan stor nackdel är den något gammalmodiga hanteringen av licenser, vilket gör att man inte kan flytta programmet hur som helst utan att kontakta deras support. Det känns bökigt.

Power Writer är fortfarande ett smart koncept, liknande Writer's Blocks fast ännu bättre anpassat för verkligt skrivande - det är lätt att "gömma" oönskade funktioner. Men här är det tyvärr ännu större problem med licenserna. Man fick lov att göra tre installationer, bra. Problemet var bara att när jag avinstallerade på ett ställe, fick jag inte "tillbaka" den licensen. Två kvar. Jag gjorde en gratis programuppdatering senare på ena datorn, vilket krävde en ominstallation - vilket inte medgavs eftersom ytterligare en av de tre licenserna då "förbrukats"! Dåligt, tyckte jag och orkade inte gnälla hos deras support. Det hör ju inte till ovanligheterna att program måste installeras om och då ska sådana här saker ordna sig utan mickel&mackel, menar jag.

2 kommentarer:

Αλεξανδρος sa...

Har du aldrig provat Final Draft?

Ghosthand sa...

Nej, men det skulle jag gärna vilja göra någon gång. Demos är roliga.