2006-01-27

Programvara för författare

Det kändes först lite skämmigt att börja skriva om programvaror. Det vet väl alla att sådana är för amatörer? Riktiga författare behöver inget annat än en gammaldags, hederlig ordbehandlare ...
Fast själv är jag gammal nog att minnas tiden då ordbehandlare var för amatörer (och tekniknördar). Riktiga författare behövde inget annat än en gammaldags, hederlig skrivmaskin ... Och så kan man gå tillbaka ytterligare några steg i leden tills vi slutligen konstaterar att de enda sanna författarna är sådana som bokstavligt talat ristar sina visheter i sten.

Vidare har jag läst att flera av våra duktiga författare föredrar att skriva för hand eftersom det känns "mer organiskt". Själv har jag många gånger suttit där med penna och papper och försökt känna mig organisk - fast hur känns det egentligen?? - och allt jag fått är smärtsam kramp i handen. Så jag fortsätter med min dator. Å andra sidan kan jag erkänna att man ibland blir rätt less på att glo på en skärm. I mitt jobb, det där som drar in pengar, sitter jag ju också framför datorn. Samma dator dessutom. Det kan lätt bli väldigt mycket för mycket.
Dessutom tror jag att de flesta som verkligen vill författa vill göra just det och inte slösa tid på teknikaliteter. Även om jag är ingenjör har jag svårt att vara intresserad av tekniken för teknikens skull, åtminstone inte när jag är på skrivhumör. Då tar jag helst snabbaste vägen för att komma igång.

Å andra sidan igen tycker jag om att jobba med en text som utseendemässigt ser ut precis som den som läsaren kommer att möta. Jag vet att ett manus som ska skickas till förlaget ska vara skrivet med dubbla radavstånd på A4-papper, och ska det till något engelskspråkigt ställe ska det tydligen helst också vara skrivet med det där förfärliga textsnittet Courier. Visst kan det se ut så när jag skickar iväg det. Men medan jag jobbar vill jag att det ska se ut som en uppslagen bok, och det fixar jag genom att använda ett annat sidformat och lite annat pynt. Först då tycker jag att jag ser texten på riktigt vis. Så jag kör med min ordbehandlare och fixar sidor som passar just min datorskärm. Då blir det enklast för mig.

Men ibland blir det snurrigt och rörigt både i text och huvud, och det är då man börjar trassla med "anteckningsfiler", lösblad, kollegieblock, notisar och allt annat. Det är då man kan ha glädje av skrivarprogramvara. Sådana finns det massor av på nätet nuförtiden, och de flesta går att ladda hem gratis i demoform. Jag älskar att ladda hem demos. Jag har testat massor. Så här kommer några små recensioner av ett par:

Dramatica Pro - värstingen. Frågor och teorier högt och lågt. Roligt, men risken finns att man trasslar alldeles för mycket med fel saker. (Vem f-n är "obstacle character" i min berättelse, ja, det är också något man kan grunna länge på!) Dessutom är programmet dyrt, så jag betecknar det som en leksak för den som har behov av att göra av med pengar.

StoryWeaver - man kan klarar sig väldigt länge med demon vars enda "hake" är att man inte kan spara programmet. Å andra sidan kan man exportera hela härligheten till Word och därifrån fortsätta att jobba med frågorna i lugn och ro. För frågor är det, samma typ som i Dramatica. Den enkla designen är tilltalande. Jag gillade inledningen men tröttnade när jag kommit halvvägs in i planeringen. Värt att prova, men det skriver ingen berättelse åt dig.

WriteSparks - skulle visst ge en massa igångsättningsinspiration. Tja, varför inte. Problemet var bara att när jag skulle ladda hem demon och verkligen utvärdera det hela, fick jag ingen demo utan hamnade istället på en mailinglista där jag sedan terroriserades med reklammeddelanden om att köpa betalversionen. Nej tack.

Writer's Blocks - skriv din bok enligt lappsystemet och flytta sedan runt allting precis som du vill. Numera också med integrerad ordbehandlare. Inte så dumt, men lite för dyrt i mitt tycke.

Power Structure - tilltalande design, kul att jobba med. Också dyrt. Man författar ingenting utan jobbar bara med strukturen. Och ärligt talat, inte behöver jag någon graf som visar var min berättelse är som mest spännande. Man kan fylla i en förfärlig massa formulär om snubbarna i berättelsen. Risken är, precis som med Dramatica, att man lägger mycket krut på fel saker.

Power Writer - systerprogram till Power Structure, går att kombinera med detta och är i mitt tycke betydligt smartare. Och billigare. Jag hittade en nerladdningsversion som kostade under 100$. Poängen är att ordbehandlaren är ihopbyggd med strukturverktygen, och man kan dölja de sistnämnda om man vill och enbart sitta och skriva. Flyttar man runt element i strukturen flyttas texten i själva manus. Det är ungefär vad man vill ha när man skriver. Nackdelar? Inte helt buggfritt och en aning knepigt att anpassa till svenska förhållanden. Man exporterar enkelt till RTF-format när man vill. Jag köpte verktyget och gillar att jobba med det.

Writer's Café - mitt senaste fynd. Innehåller exakt det jag helst ville ha: en elektronisk anslagstavla där man kan flytta runt så många notis-lappar man vill. Inga jobbiga frågor utan man gör det till vad man vill. Lite funktionellt pynt ingår men det är mest trevligt, för det är ett prisvärt program. Tillverkaren är inte större än att man kan föra en direkt dialog med programdesignern och framföra önskemål på förbättringar. Det är annat är Microsoft, det ...
Programmet innehåller ingen direkt ordbehandlare men det hyfsade priset och det faktum att man jobbar med väsentligheter och inte tjafs gör det till min favorit för närvarande. Man lär sig "anslagstavlans" principer i ett nafs och sedan kan man sitta där och skriva lappar för glatta livet. Jag skulle egentligen kunna göra samma sak på en vägg, men problemet är att jag inte bor ensam och inte vill exponera mina vimsiga tankegångar för hela familjen.

Sammanfattningsvis bör man testa demon innan man köper programmet och det lönar sig att snoka runt efter billigaste erbjudandet. På ett av ovan nämnda program skilde det 100$ mellan dyraste och billigaste stället jag hittade. Tankar man hem en nerladdningsversion kan man få hem det fort och utan frakt- eller tullkostnader.
Andra bloggar om: ,

10 kommentarer:

Johan A sa...

tills vi slutligen konstaterar att de enda sanna författarna är sådana som bokstavligt talat ristar sina visheter i sten

Nja, de enda sanna författarna är sådana som berättar muntligt. Flera fornfolk trodde att berättelserna förlorade sin gudomliga gnista när de nedtecknades. Det är därför druiderna inte lämnade något skriftligt arv efter sig.

Tack för en utmärkt översikt!

M Hazard sa...

Jag undrar om de programmen du nämner fungerar för sakprosa? Som det är nu så sitter jag med en jävla massa olika dokument, post-it-lappar och ett Work-in-progress-dokument. Osmidigt och väldigt lätt att tappa kollen.

Ghosthand sa...

Dramatica är i så fall inget för dig, men Power Writer, Writer's Café och Writer's Blocks fungerar säkert lika bra för sakprosa. Leta upp programmen på nätet och testa själv, det kostar inget.

vitter sa...

Jag blev ju också riktigt kär i Writer's Café, så den kan jag verkligen hålla med om att den är värd att testa. Den har i alla fall hjälpt mig ända fram till målsnöret i JaNoWriMo...

M Hazard sa...

Ghosthand:
Danke, ska titta!

Anonym sa...

Måste säga att det känns lustigt att så här i starten av skrivandet hitta din sida. Jag sitter här sent på natten och surfar efter bra open source och gratis eller donations program för att hitta en bra miljö att arbeta i. Din "artikel" var både rolig samt inspirerande. Då jag är utbildad orginalare i grunden så har jag en lång önskelista vad jag vill att programmet skall klara av utan att bli för komplicerat.
Anledningen är att jag känner mig själv så jag vill inte bli sittandes med att tungrott ödsla tid på att dra igång InDesign varje gång man vill skriva lite. Nåja, jag skall inte bli för långranding utan också tipsa om ett trevligt litet program som heter : RoughDraft och finns här: http://www.rsalsbury.co.uk/rd_download.htm

Det är ett doneringsverktyg som är gratis men skaparen vill nog ha en femma eller två om man gillar det. Enkelt och som wordpad med Firefox-känsla.

Jag kommer nog att försöka titta in här oftare och tack för en trevlig sida!

Helena sa...

Jag skulle vilja ha ett program där man kan "tagga" olika kapitel och sedan välja att visa delar taggade på ett visst sätt. Det skulle vara användbart för att t.ex. bearbeta kapitlen ur en specifik persons perspektiv för sig.

Vet du något program där man kan göra det?

Ghosthand sa...

Ja, i Writer's Café kan du t ex skapa en "linje" för olika personer och även välja att dölja de linjer du inte jobbar med.

Jag tror också att ett program som Writer's Blocks kan ha de möjligheter du frågar efter. I Power Writer går det i alla fall bra, även om du där inte kan välja att dölja viss text.

Jag vet inget program där man kan gå in och t ex färgmärka den egentliga texten, men i alla ovan nämnda program färgmärker man de "plot points" (scener, avsnitt, vad du vill) som du har i strukturlistan.

Helena sa...

Jag har laddat ner Writer's Café - kanske borde jag använda det, jag vet inte riktigt... Skulle fortfarande vilja kunna filtrera själva texten. Får leta vidare eller kanske knåpa ihop ett program själv. :)

Anonym sa...

lart mycket