2009-05-10

Årets ESC

Det drar visst ihop sig till årets ESC-spektakel igen. Den här gången är mitt intresse sådant att jag inte hört ett enda av bidragen, förutom det svenska. Inte något. Frågan är om jag kommer att titta, jag tror inte det.

Det som förundrar mig är att det fortfarande finns folk som tar detta skämt på allvar, som tror att det spelar någon roll hur "vi" placerar oss, som pratar taktik och ära och faderullan. Den här tävlingen går inte ut på någonting. Vinnaren får minimal eller ingen hjälp i sin fortsatta karriär. Röstningen är ett stort skämt och har inget, säger inget, med kvaliteten att göra. Det kan visserligen vara lite underhållande att se själva finalprogrammet, men resultatet förefaller mig vara jämförbart med resultatet i "Så ska det låta". Alltså, vem bryr sig?

Det svenska bidraget ... jag är ledsen över att behöva säga att jag inte gillar det. Jo, jag gillar opera, på riktigt alltså. Jag gillar Malena Ernman riktigt mycket. Jag gillar till och med den där suspekta musikformen som ibland kallas symfonisk discorock. Men det går någon slags gräns vid operadisco. Jag förstår för övrigt inte de entusiastiska röster som säger att äntligen skickar vi någon som kan sjunga också. När gjorde vi inte det? Lena Philipson kan sjunga. Martin Stenmarck kan sjunga. Carola Häggkvist kan sjunga. Ola Salo kan sjunga. Charlotte Perrelli kan sjunga. Malena Ernman kan också sjunga, javisst. Vi skickar något som sticker ut? Slovenien skickade en operadiscolåt 2007. Det dyker upp operasångare med jämna mellanrum i den här tävlingen.

Jag skådar i min kristallkula och får fram följande: Malena Ernman kommer till final och hamnar där på sjuttonde plats. Take it or leave it, jag har alltså inte hört de andra bidragen. Jag har förresten ofta jättefel i de här sammanhangen. Eller också är det resten av världen som har jättefel, jag föredrar att se det på det viset ...

Här kommer det bidrag jag gillade bäst förra året. Det kom på nittonde plats, men blev ändå en hit i Sverige. Sångaren påminner mig om någon, vem det nu är ...

Inga kommentarer: