2009-05-05

Hur många lurade du på jobbet idag då, mamma?

Telefonen ringer, det är någon som vill tala med "marknadsansvarig" på vårt ena företag. Jag stönar inombords och bereder mig på att bryta svadan med det vanliga "nej tack, vi är intresserade" så snart det går. Dessa telefonförsäljare gör mig snart vansinnig, och jag tycker att deras säljteknik blir allt mer påstridig och tröttsam. Det börjar bli jobbigt att idiotförklaras för att man inte på stört vill acceptera vartenda frestande erbjudande som dimper ner.

Det är en trevlig ung tjej som ringer, förstås. Vad vill hon då? Jo, hon ringer från "Din Region" och vill bara kolla om uppgifterna stämmer eller om vi har gjort några ändringar. Öhö, jaha, nu ser jag till att hon använder rätt telefonnummer, bra. Vill vi verkligen inte ha med verksamheten också i registret, eller ska vi stå kvar med enbart företagsnamnet? Det kostar extra att ha med uppgifter om verksamheten. Nejnej, säger jag, inget sånt.

"OK", säger hon vänligt, "då står ni kvar med 1950 då." (1950? Är det en kod? tänker jag. Nå, skit samma.)
Och sedan kollar vi adressuppgifterna och de stämmer också.
"Bra, då har ni fakturan om några dagar ..."

Precis här börjar det bli tillräckligt sent på eftermiddagen för att till och med jag ska vakna till. I bakhuvudet surrar en del märkliga påpekanden - se tidigare inlägg om intuition förresten - och jag frågar vad det är för en faktura.
"Ja, 1950 kronor sa vi ju", säger hon ganska hastigt.

Fast väänta nu, säger den lilla rösten i bakhuvudet, vad är detta "Din Region" för något? Det är ju inte "Din Del"? Och har vi någonsin betalat något till dem tidigare? Närmare tvåtusen spänn, för att stå med i ett jävla register? Omöjligt, så jobbar inte vi i det här företaget. Och jag som skött bokföringen minns inget om sådana här fakturor. Nänänä. HALLÅ.
"Du, jag har ändrat mig", säger jag, "vi vill inte vara med i det här. Ta bort oss."

Häpen tystnad. Sedan säger hon att nämen oj, så kan ni väl inte göra, alla företag är ju med i det här, det är ju så man syns ...
"Men vi vill inte." (1950 kronor? Är du klok, människa?)
"Men det är väl jättesynd, nu när vi fått telefonnumret rätt ..." (Hej, det var ju också ett argument.)
"Vi har inget behov av att vara med i detta just nu, tack."
"Men ska jag verkligen ..."
"Ja, verkligen. Vi går med igen i framtiden om det lämpar sig då."
Djup suck.
"Ja, om det är så du vill ha det", säger hon bedrövat och så avslutar vi samtalet. (Jag får två till från olika telefoniföretag inom loppet av en kvart, men det hör inte hit. Då har jag fått upp ångan och säger bara NEJ TACK.)

Senare på kvällen berättar jag om detta för bättre hälften. "Jaha du", säger han, "det är sådana där bedragare jag har varnat dig för. Sedan skickar de något som heter 'beställningsfaktura' och sedan hotar de med indrivning om man inte betalar, så att man får vända sig till polisen för att bli av med dem." (Bättre hälften har varit avdelningschef på ett större företag, se. Han har råkat ut för detta många gånger.)

Herregud. Hon som lät så trevlig. Men vad farao är detta för jävla sätt egentligen? Ringa upp och låtsas att man redan är kund hos dem när man inte är det? "Kontrollera uppgifter", se om det blivit några "ändringar", få fakturabeloppet att låta som en kod. Okej, kära Din Region, då är det inte mer än rätt att jag namnger er i denna blogg. Era metoder stinker.

Jag undrar bara hur man kan med att ha ett sånt här jobb. Om man verkligen mår bra av det. Jag skulle inte gjort det. Jag skulle hellre varit arbetslös.

4 kommentarer:

Emma K sa...

Det finns ju något som heter Nixregistret (www.nix.nu), fast det fungerar bara sådär. Företag som Din Region (om det ens existerar, www.dinregion.se månne?) bryr sig nog inte om något nixregister. Dessutom får företag som är besläktade till företag man redan är kund hos ringa upp en. Själv har jag blivit så evinnerligt trött på dessa telefonförsäljare att jag numera har hemtelefonen avstängd (sätter bara igång den när jag behöver ringa) och jag tar även omvägar för att slippa aggressiva försäljare i köpcentrum.

Anonym sa...

Jag har också råkat ut för Din region, på det stora företaget jag jobbade på för några år sedan. Där hade de (och de får man nästan beundra dem för, vi hade både penger och jurister) mage att påstå att vi redan beställt. Att hon som ringde upp och hennes chef hört mig beställa (i ett tidigare telefonsamtal). Maken till påstridig människa har jag aldrig mött (även hon var väldigt trevlig i början). Eftersom vi krävde att de skulle bevisa att vi beställt så blev det inget efterspel, men jag höll på att få kärlkramp av ilska./Yvonne

Erik Ljungberg sa...

Jag råkade ut för dem och har fått faktura och nu ett inkassokrav! Skamligt företag!

Claesson sa...

har bara lite saker att inflika med.
Emma K : Nixregistret gäller bara privatpersoner ej företag.. jag jobbar själv inom denna branch och jobbar på en konkurent till DinRegion så jag känner mycket väl till dom. och att kalla dom ett "bluff företag" efter att dom funnits i nästan 30 år tycker jag är patetiskt. men VISST jag håller med om att vissa säljare har ett mycket tufft sätt att försöka sälja sina prod. och många jobbar med någonting som kallas "förutsättande försäljning"
Erik Ljungberg: om du nu har fått en faktura & inkasso så ANTAR jag att du även fått tagit del av ljudfilen som alla försäljare gör vid en beställning?? och går det så långt som inkasso så har du med största sannolikhet gjort en beställning som du själv vet om.