2006-01-26

Jag har uppfunnit ett Hjul ...

Jag fick en sådan bra idé för ett antal år sedan - oj, tiden går, det har väl snart gått ett decennium sedan dess. Jag skulle göra en demo av hur man skriver en roman, lägga upp alla våndor, grubblerier och återvändsgränder på en hemsida och låta alla som undrar ta del av processen ... eftersom de flesta jag pratade romanskrivande med brukade ge kommentarer i stil med "oh, jag skulle också vilja skriva en bok men jag har ingen fantasi. Jag kan inte komma på sådär mycket som du kan."
Då brukade jag tänka "herregud, ni skulle ju bara veta hur svårt det är för mig!"
Alltså tänkte jag någon gång redovisa precis hur svårt det är. Eller hur svårt det är för mig i alla fall - andra författare kanske låter epistlarna rinna ur sig ungefär som Mozart påstods svänga ihop symfonier i filmen "Amadeus".

(En offentlig dagbok på ett visst tema. Vilken genialisk idé! Ja, sedan dess har alltså tiden gått och nu finns det något som heter bloggar överallt. Det dräller faktiskt så mycket av dem att jag blivit lite negativt inställd av bara farten.
Men bara så att alla vet: det var jag som kom på det först. :-) I vanlig ordning var jag däremot så seg att komma igång med det att jag blev omsprungen av alla.)

Tyvärr fanns det en tid när jag hade mer tid över än jag har nu. Det var innan barnen föddes, innan jag blev långpendlare, innan jag slutade vara långpendlare och blev egenföretagare osv. Vi får väl se hur det går med skrivandet. Jag inbillar mig fortfarande att jag en dag ska hitta tillbaka till det som var ... och samtidigt undrar jag om det någonsin var så ...

3 kommentarer:

Andrea sa...

Hehe, jag gjorde ett sånt där försök i bloggform för nåt år sedan (numera nedlagt). Det gick sådär. Hoppas det går bättre för dig... =)

A.R.Yngve sa...

Jag har en liknande blogg, men lyckligtvis kan jag gå till jobbet på under en halvtimme.

DÅ får man tid att blogga om skrivandet...
;)

Hans Persson sa...

Välkommen till bloggosfären!

Hoppas det går bra med skrivandet av själva romanerna också, och inte bara bloggen.