2007-06-21

Aaaaaatcho!

Jaha, nu var det dags för årets roliga tid igen. Gräsallergi! Det är tredje året nu, eller möjligen fjärde, som några veckor på sommaren förvandlas till ett oupphörligt nysande och snytande.
Ganska typiskt, här har man suttit instängd med sitt jobb under hela våren och när man äntligen blir ledig och äntligen kan störta ut till sin älskade trädgård för att rensa ogräset - som har vuxit till sig präktigt i all sin ostördhet - kan man inte hålla på i fem minuter utan att det börjar med aah ... aah ... aaatchi! (Upprepa femtio gånger.)
Man går in, trött och matt, och nyser ett antal gånger till. Nu sitter jag med ett stort näsdukspaket bredvid datorn. Medicinen hjälper dåligt i år; den räcker åtminstone inte hela dagen.
Nåja, det är ju bara en period. Än så länge har det bara handlat om något sorts gräs som uppenbarligen blommar nu. Men jag sitter inomhus lite mer än jag hade velat. Trädgården är otroligt vacker nu. Pionerna blommar, schersminbuskarna blommar, rosorna blommar, balkonglådorna exploderar snart av blomprakt (sa jag att jag gillar blommor?) och allt är lummigt och grönt. Jag älskar det här! Det förstås, mördarsniglarna älskar jag inte. De har ätit upp mina dahlior. Jag trampar dem på huvudet så fort jag ser dem, men det är en ojämn kamp eftersom det finns uppskattningsvis arton miljoner av dem här i grannskapet.
(Eller ja, inte har jag räknat precis ...)
Det är dessutom den ljusaste tiden på året och mitt sömnbehov är plötsligt väldigt litet. Jag har återuppväckt min gamla förmåga att sitta uppe mitt i natten och skriva - jag trodde faktiskt att den försvunnit för alltid.
Ja, allt är egentligen bara bra, förutom ... ah ... aaah ... Här går det åt näsdukar.

Inga kommentarer: