2009-09-26

Rapport från ...

Här skulle jag ha skrivit en flashig rapport från Bokmässan i Göteborg, där jag skulle gått och minglat idag. En färgrik berättelse som naturligtvis inbegrep det obligatoriska strulet med dit- och hemresa, festliga anekdoter om hur fånigt vissa kändisförfattare kan bete sig IRL, en uppräkning av böckerna jag köpte och dem jag nästan köpte, en kort resumé av något mer eller mindre kul seminarium och en himla massa suck över den ofantliga trängseln inne på Mässan, naturligtvis med en jämförelse av hur det var sist - år 2000, när jag var debuterande författare och hade mitt porträtt uppslaget i jätteformat i NoK:s monter och läste högt för en hel seminariepublik.

Osv.

Yay! Men allt detta slipper ni, för jag fick svininfluensan istället. Tror att det är svininfluensan i alla fall. Inte jättefarligt men rätt jobbigt ändå. Hela familjen har blivit sjuk, utom hunden som tycker att vi är supertråkiga. Och Bokmässan missade jag alltså, snyft.

Jaja. Snart är det ju jul i alla fall.

4 kommentarer:

Anna sa...

Kan du inte berätta mer om år 2000? Är så nyfiken på hur allt var, fick du läsa mycket ur din bok? Sen skulle det även vara roligt att veta vilka författare som kan bete sig odrägligt, men det kanske är att begära för mycket ;) Så nyfiken på allt som händer i en författares värld! OCH om det någonsin går att hålla sig undan från rampljuset när man är författare eller är det helt omöjligt!?
Hoppas ni kryar på er!

Anonym sa...

Nej men... vilken otur :-( Hoppas innerligt att det INTE är svininfluensan när allt kommer omkring!
KRYA PÅ ER!!!
//ALLY

Ghosthand sa...

Faktiskt hoppas jag att det ÄR svininfluensan, och allt tyder också på det. Så får man det överstökat ... Det är en relativt mild influensa, om än rätt segdragen. Vill bli bättre NU.

Ghosthand sa...

Anna: Ja, om jag varit på bokmässan hade jag ju kunnat berätta en massa smörja om mina författarkollegor, ha ha ha ...

Om det går att hålla sig undan rampljuset? Ja, problemet är snarare det motsatta. Det var något jag märkte år 2000, när jag ju var där. Det var en otrolig, kolossal, löjlig kamp om uppmärksamheten. Alla deltog. Men seminariet var rätt kul, jag läste ett par sidor ur boken och det var oväntat roligt eftersom publiken satt knäpptyst och bara lyssnade ... Jag hade övat mycket i förväg och fått rådet att läsa riktigt långsamt, vilket var ett väldigt bra råd. Jag gav intervjuer, signerade böcker och blev allt mer yr i huvudet ju längre dagen led. Men det var otroligt varmt och otroligt mycket folk, så nu hade jag tänkt gå runt som besökare och bara slappa.