2009-04-03

Ibland blir det så här

Igår skrev jag hela dagen. Kvällsmaten blev försenad för jag glömde tiden. Det var ingen roman jag höll på med, utan en annan text. Det var inte meningen att jag skulle lägga mängder med tid på den, men det råkade bli så ändå.

Sedan bestämde jag mig för att slänga hela skiten. Så kan det också bli. Eftersom jag använt hela dagen åt att sitta och skriva, hade jag ju inte heller gjort något annat av värde. En hel dag slösades alltså bort på ingenting.

Jo förresten, jag lade en timme på att titta lite på filmen "The Matrix" också. Det var kanske det bästa. Jag älskar den filmen, fram till att den spårar ur alltså. Det filosofiska anslaget är underbart, i synnerhet för oss affirmationsfans. "TRO inte att du kan göra det, GÖR det." Jag måste skriva en analys på den filmen någon gång. Drar man ut godbitarna ur den och struntar i tramset, är det en helt fantastisk film, faktiskt banbrytande. Synd att de föll för den billiga våld&action-lösningen till slut.

2 kommentarer:

Αλεξανδρος sa...

Jag blev så besviken på Matrix just på grund av att den filosofiska potentialen slösades bort på typiskt Hollywoodvis. Det där med ifrågasättande av verkligheten är ju annars både en gammal tanke och en science fiction-klassiker. Men jag kanske skulle ta och se om den och upptäcka att jag missade något.

Och du, tänk positivt ;) -- du slösade inte bort dagen på ingenting, du fick ju massor av övning av att skriva den där andra texten, eller hur? Och visst var det skönt att koppla av efter ansträngningen?

Ghosthand sa...

Helt riktigt! Jag tänker positivt och jag känner att jag faktiskt vann något på mitt fåfänga fäktande igår. Idag har jag fått lite ny fart på produktiva området. Men du vet ... det händer att man hänger med huvudet emellanåt ...

The Matrix ställer intressanta frågor, där "vad är verklighet?" är den bästa. Eller: "inse sanningen - det finns ingen sked". Filmen förenklar och distanserar oss från frågorna genom att påstå att huvudpersonen befinner sig i en virtuell, datorgenererad verklighet, styrd av en ondskefull Maskin, men ... det finns en del i den man kan fundera på.