2009-04-01

Tid för e-bok

Jag tror att min bok var den första svenska fantasyboken som gavs ut som e-bok. Det var ett spännande experiment. Numera finns det många fler böcker i den genren att tillgå, men fortfarande känns det lite trögt på e-boksfronten.

Dock undrar jag om det inte börjar dra ihop sig till e-bokens genombrott.

Jag tror att det som hittills hindrat utvecklingen har varit den uppenbara otrivsamheten med att läsa en bok på datorn. Att sitta vid ett skrivbord och läsa från skärmen är ingen höjdare direkt. Halva nöjet med att läsa är ju att krypa ihop med boken i ett soffhörn och göra det riktigt mysigt för sig. Eller varför inte ligga i hängmattan, om man nu har en sådan, eller läsa på bussen, eller i sängen.

Man är föralldel lite mer mobil med en laptop, men det är ändå inte riktigt någon höjdare. Inte som en pappersbok, långt därifrån.
Men det finns ju vissa fördelar med e-boken också. Om man lånar en från bibblan behöver man inte ens gå till bibblan utan man kan ladda ner den hemifrån. Det tackar sådana som jag för, eftersom jag har flera mil till närmaste bibliotek och ingen som helst koll på när bokbussen kan tänkas passera mina trakter. Dessutom är det aldrig kö till e-boken och den lämnar tillbaka sig själv när lånetiden gått ut, så man behöver inte tänka på sånt. Det är väldigt praktiskt.

Men det allra mest praktiska är att man kan ha enormt många böcker lagrade i sin dator, utan att de tar någon fysisk plats utöver den som datorn själv tar. I somras var familjen på Danmarkssemester, och vi hade en laptop med oss och bredband och hela faderullan, och då tänkte jag flera gånger på hur häftigt det skulle ha varit att släpa med sig hundra e-böcker också. Att ha tillgång till mängder av böcker är rikedom för mig. Bara känslan är så skön. Ja, jag är less på TV, jag orkar aldrig titta på någonting numera.

I somras började jag alltså titta på det som kallas e-boksläsare. Det är små finurliga saker som nu börjar komma rätt långt i utvecklingen. De är tunna som anteckningsböcker och kan lagra hundratals e-böcker, och texten visas på något som kallas "elektroniskt papper" vilket är mycket nära äkta papperskänsla. Toppen! Det var bara det att den modell jag intresserade mig mest för, kostade en fantasisumma. Alltså fick projektet läggas lite på is ... och så var det ju en annan liten detalj: böckerna då?

Amazon har en egen e-boksläsare, Kindle. Den ser alldeles utmärkt ut, frånsett att jag fattar det som att den läser ett speciellt filformat. Självklart måste en vettig e-boksläsare kunna läsa vanliga pdf-filer, tycker man. Dessutom måste man bo i USA för att kunna köpa en. Jaha.

Själv hittade jag en i mitt tycke ännu smartare lösning i början på detta år, när jag investerade i en mini-PC. Detta är alltså en laptop i miniformat. Den har ett riktigt tangentbord (som man faktiskt kan skriva på) och en 10-tumsskärm, och den väger ett kilo och är inte mer skrymmande än vilken genomsnittlig fantasyroman som helst. Faktiskt är den mycket tunnare. Den har ett batteri som klarar sig i flera timmar, den är så liten att man kan ha den med sig överallt och det är hur bekvämt som helst att ligga och läsa på den i sängen, som om den var en vanlig bok. Och det visade sig att den var toppen att läsa e-böcker från. Jag lånade, laddade och läste. Denna lilla dator, som jag köpte mest som en leksak, har visat sig vara suveränt användbar. Inte för att jag skulle vilja sitta och göra översättarjobb på den, men som multimediakompis på resan är den oslagbar.

Men så var det detta med böckerna då. Nu är jag beredd att satsa stort på det här, nämligen. Datorns SD-kort rymmer 16 gig, hur många böcker kan man ladda in på ett sånt, va? Jo, rätt många. Hyfsat många. Tänk er själva, ett helt bibliotek på något eller några SD-kort som man kan förvara i plånboken. Det är ju helt magiskt. Men ... jag är inte nöjd med utbudet av e-böcker. Det finns ganska många titlar, men jämfört med pappersbokstitlarna är det löjligt lite. Dessutom är jag inget fan av Liza Marklund, Mia Eriksson och Jan Guillou och då faller typ hälften av de skönlitterära titlarna bort redan där. Det jag undrar över är varför inte alla böcker nu görs som e-böcker, också? Sådär väldigt mycket dyrare kan det inte bli. Alla böcker är ändå pdf-filer när de går till tryckeriet.
Det utländska utbudet är något bättre, och dessutom är de elektroniska titlarna betydligt billigare än de tryckta exemplaren, plus att man slipper betala fraktkostnader ... Men ändå. Varför är det fortfarande så ont om elektroniska titlar på svenska marknaden?

Argumentet att det är jobbigt att läsa från datorn håller alltså inte längre. Det är nu i princip lika komfortabelt att läsa från en e-boksläsare eller en mini-PC. Å andra sidan kan man inte kludda i låneböckerna eller göra hundöron i dem, men det ska man hursomhelst inte göra i låneböcker - HAR ALLA NOTERAT DET NU? Och det är en överlägsen fördel att man kan släpa med sig hur många böcker som helst utan att det kostar extra vikt och utrymme. Så nu väntar jag på att svenska marknaden ska vakna. Nu är det hög tid för e-boken att slå igenom på allvar!

Även om jag medger att få inredningsdetaljer är lika mysiga i ett hem som en välfylld bokhylla. Några SD-kort är förvisso inte riktigt lika kul att titta på, och dessutom kan de fara in i dammsugaren om man är slarvig ...

4 kommentarer:

Börjesson sa...

En av anledningarna till det dåliga e-boksutbudet är nog att förlagen (med visst fog) är rädda för piratkopiering. Om den nya lagen som nu träder i kraft får önskad effekt så kanske de vågar öka e-utgivningen. (Lagen är för övrigt rent vidrig, men den diskussionen skall vi kanske inte ta här.)

Αλεξανδρος sa...

Hur ser du på möjligheten att kopiera informationen (böckerna) obegränsat? Fildelning börjar ju bli ett "problem" även för författare i och med den utveckling du beskriver.

Ghosthand sa...

För det första vet jag inte hur man kopierar en lånad e-bok. Däremot vet jag hur man kopierar en lånad pappersbok.
För det andra undrar jag om jag ska bli sur när någon köper min bok och sedan säljer den till ett antikvariat där någon annan köper den och läser den - utan att jag får ta del av ny royalty? Eller om någon köper boken och lånar ut den till tio kompisar?

Naturligtvis blir jag inte sur när min bok går ur hand i hand. Jag blir faktiskt enbart glad. Hellre ser jag min bok spridas i trettio miljoner gratisex än att den säljs i trettio ex som jag sedan får den ståtliga royaltyn 100 kr netto för. Publicerar man böcker är det för att man hoppas att så många som möjligt ska läsa dem. Vill man däremot i första hand bli rik ska man göra något annat. Dagens musikartister har fått inse att det kanske inte är på själva skivförsäljningen som de ska tjäna slantar, utan på framträdanden och kringaktiviteter. Författarna får väl anpassa sig de också - rättare sagt, det har de redan gjort eftersom de flesta författare inte kan leva på sin bokförsäljning. Det är meningslöst att försöka leva i en bubbla och hindra utvecklingen. Det är inte det kultur handlar om ändå. Och vilken författare är egentligen den mest framgångsrika - den som tjänar multum på sitt skrivande, eller den som skaffar sig enormt många läsare? Det är inte alltid samma sak.

Αλεξανδρος sa...

Jag vet inte heller hur man bryter kopieringsskydd för just e-böcker, men det lär inte vara svårt, och när det är gjort blir kopieringen och distribueringen i princip obegränsad. Det är en stor skillnad jämfört med att kopiera pappersböcker.

Köpa och låna ut eller sälja vidare är inte heller samma sak; då finns ju fortfarande begränsningen "ett fysiskt exemplar".

I övrigt tycker jag du har helt rätt.