2009-06-25

Fildelning och sånt där

Jag såg en artikel i Aftonbladet idag som fick mig att fundera lite mer kring det här med IPRED och allt vad det nu heter. ("Allt vad det nu heter"??? Tänk, det finns människor i denna värld, däribland jag, som inte tycker att fildelningsfrågan är jordens viktigaste. Förlåt, men jag gör bara inte det.)

Men alltså, jag tror ju på det här med affirmationer. Jag tror fullständigt och stenhårt på det. Vad du sår, får du skörda. Du får det du tänker på. Javisst. (Men se upp, du tänker inte alltid på det du tror att du tänker på.)

Många, däribland en del artister och skivbolagsfolk, som är insyltade i fildelningsdebatten, tycks däremot inte tro på det här ett enda dugg. Hur ska man annars tolka deras beteende?

I ena ringhörnan har vi någon som säljer en massa skivor och som blir jättearg när folk fildelar hans/hennes låtar olagligt. Skivorna kodas och krypteras på alla möjliga knepiga vis, jurister jagar syndare likt blodhundar och förresten, ve den som filmar deras konserter ens med en digitalkamera och lägger klipp på YouTube. Det kan ju konkurrera ut ... ja, jag vet inte, men det kan ju kanske leda till förlorade intäkter någonstans! Ingen kontroll! Ruin! Död!

I andra har vi någon som helt naivt låter folk fildela av hjärtans lust, lägger ut låtar gratis och överhuvudtaget tycks gräva sin egen ekonomiska grav genom att gå miste om alla möjliga fina kontrakt och dessutom är alldeles för snäll, ställer upp gratis i olika sammanhang och givetvis inte tjänar särskilt mycket som en följd av det. Åtminstone inte på kort sikt.

Båda dessa artister vill förstås tjäna pengar. Båda vill nå ut med sin konst till en så stor publik som möjligt. Båda vill bli älskade av sina fans. Självklart - båda hävdar säkert att det är så här. Men jag påstår att bara en av dem affirmerar om det. Den andre, gissa vem, affirmerar faktiskt tvärtom. Och jag tror alltså på "metodens" riktighet och tror därför att båda kommer att lyckas med respektive affirmation.

Jag vill inte påstå att en av dessa personer har rätt och den andre fel. Jag har inte tagit ställning i fildelningsfrågan, det finns många för och emot. Men jag tror att vi alla tjänar på att alla lär sig något om affirmationer, inklusive jurister, "stjärnor" och skivbolagsfolk. Lyckosamma artister brukar faktiskt vara jätteduktiga på det här, när det gäller deras konstnärliga utövning alltså. De har visioner, det är därför de lyckas. Det är synd om de visar sig vara så tvärtom när det gäller ekonomiska frågor.

För övrigt tror jag inte att någon artist lider av att publiken filmar deras konserter och lägger ut klippen. De är ändå aldrig av så god kvalitet att de konkurrerar med "riktiga" inspelningar. Men de är bra PR, helt gratis dessutom.

Inga kommentarer: