2009-06-15

Filmintro i mästarklass

Det här är början på en av mina favoritfilmer. Studera de tre första minuterna av det. Ett av de snyggaste filmintron jag vet, det ger mig faktiskt lite gåshud av välbehag. (Och så är Katy Bates, en av mina favoritskådisar, med.)
När jag ser detta slår det mig att jag hämtat inte så lite skrivinspiration av dessa första tre minuter av denna film. En film som börjar så här kan ju bara inte bli dålig. Ja, säg den berättelse som förmår att väcka nyfikenheten snabbare än så här? Direkt i första filmrutan! En bil som fiskas ur en flod ... varför? Vad har hänt? Och sedan - bom, musiken. Ah, denna musik, som sätter stämningen på en gång, så att man genast får en uppfattning om både miljö och tidsepok fast man bara ser ett järnvägsspår. Sedan de övergivna husrucklen som direkt antyder en historia, fast man inte har en aning om vilken ännu. Mmm! Hot, vemod, komedi och stark miljöfärg fångat i två korta scener, så ska det se ut.

Det är så här jag vill berätta, fast jag bara använder ord.

Har läst boken också, men tyckte inte att den var lika bra fast den innehöll "mer". Filmen är lite klurigare berättad.

Inga kommentarer: