2009-03-01

Första dagen ...

Hej bloggen. Det är saker i görningen här, vad gäller både bloggandet och allt annat. Jag funderade på att vara dramatisk och avsluta "En författares dagliga ..." och påbörja något nytt, men sedan tänkte jag att varför då. Det är ändå möjligt att det bara är jag själv som märker förändringen. Så jag kör vidare här.

Läget är följande: det är den första mars idag. Imorgon fyller jag officiellt år, men eftersom det är måndag då och söndag idag (alla hänger med?) föredrog jag att fira idag. Helt anspråkslöst förstås. Jag har ätit en god middag. Och här är mina födelsedagstulpaner. Suddigt foto tyvärr, men det blev fult med blixt.






Utomhus avvaktar vädret. Temperaturen ligger ängsligt kring nollan, isen som gick upp häromdagen har lagt sig igen, men vi vet att det bara är tillfälligt. Kanske kommer lite nederbörd igen, kanske inte. Naturen är just nu väldigt brun, när den inte är svart eller grå alltså. Men det är oundvikligen början på våren vi ser nu. Jag tänker lite vemodigt på mitt novemberinlägg om hur vilsamt det kan kännas på senhösten när man får kura ihop sig i skymningen. Efter denna vila kom de här pestiga vintermånaderna, och nu är det slut med dem. Nu återvänder solljuset, dagarna blir hastigt längre och plötsligt börjar det röra på sig på alla möjliga sätt. Jag väntar på att det ska börja blåsa. Det är då isen försvinner, sundet sjunger och träden susar.

Solen lyser in allt mer i huset och då är det läge för storstädning. Kan inte undvikas, så att säga. Jag skulle vilja putsa fönster, men antingen skiner alltså solen - och då blir det torkränder - eller också gör den det inte och då ... tja, då är det kallt. Det får nog vänta lite till. Däremot har jag hunnit få några frön i jorden, i sålådorna alltså.

Under veckan som kommer ska jag jobba hårt med både översättning och annat skrivande. Det är vår. Det är nu det händer.

2 kommentarer:

Urban sa...

Hjärtliga och officiella gratulationer på födelsedagen!

U.J.

Ghosthand sa...

Men, va gulligt. Tack!